Webinarhjelpen

Opptak og oppfølging av webinar

Du må ikke strømme webinaret live. Du kan også publisere et opptak i etterkant. Opptak av webinar er fint om du vil ha litt mer kontroll på det endelig resultatet.

2 min

06 Opptak og oppfølging av webinar

Du må ikke strømme webinaret live. Du kan også publisere et opptak i etterkant. Opptak av webinar er fint om du vil ha litt mer kontroll på det endelig resultatet.


Planlegging og etterarbeid

Det er både fordeler og ulemper med strømming og opptak av webinar. Strømming har sin egen tiltrekningskraft fordi det skjer her og nå. Samtidig krever det litt mer planlegging i forkant.


Legger du ut opptak av webinaret kan du redigere det akkurat som du vil. Det er mer etterarbeid, men det øker fort kvaliteten.

Interaktivitet og varighet

Når du ikke strømmer webinaret mister du muligheten til å interagere med seerne. Det gjør det mindre interaktivt, siden deltakerene ikke har mulighet til å stille spørsmål eller komme med kommentarer. Du mister en unik egenskap med webinaret, men opptaket vil ha mye lenger varighet.


Webinaret kan engasjere kunder, potensielle kunder og andre interesserte lenge lenge etter du har spilt det inne. I en hektisk hverdag setter mange pris på muligheten til å se det akkurat når det passer dem.

Strømme og ta opp webinar samtidig

Du må ikke velge mellom å enten strømme eller å ta opp. Du kan gjøre begge deler. Programmer som Zoom gjør det mulig å ta opp underveis, og på YouTube kan du legge ut live-sendinger som video etterpå. Da får du det beste fra to verdener.

Redigere opptak

Det finnes mange forskjellige programvarer til redigering. Har du Mac er iMovie et godt alternativ, og det er i tillegg gratis. Men det har ikke like mye funksjonalitet som Adobe Premiere Pro. Du kan gjøre mye med gratisprogrammer, men med iMovie er undertekster litt vrient å få til. Prøv deg frem for å se hva du trenger.


Du kan lage en kortversjon, eller dele webinaret opp i ulike deler. Eller lage korte trailere til å promotere det neste webinaret du skal holde. Korte videoer er effektivt på sosiale medier. Få gjerne inn undertekster også – mange har ikke på lyd når de scroller nedover Facebook.

Del opptaket og følg opp leads

Når opptaket er ferdig redigert laster du det opp på egnet sted. Del det i relevante kanaler, som for eksempel nyhetsbrev eller på sosiale medier.  


Har du kombinert strømming og opptak, kan du gjerne sende en link til opptaket til deltakerene når det er klart. Det er en fin måte å følge opp leads, promotere bedriften din eller informere om nye webinarer.